تبلیغات
پایتخت علم و دانش - b5
شنبه 5 دی 1388

b5

   نوشته شده توسط: آرتین ترشیزی    نوع مطلب :محیط زیست ،

"ویتامین "B5 که به "پانتوتنیک اسید" نیز معروف می باشد، یک ویتامین آنتی اکسیدان محلول در آب است. این ویتامین به سه شکل در می آید و به نام های "پانتنول" و "کلسیم پانتوتنات" نیز نامیده می شود.

 

همه سلول‌های بدن نیاز به ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیك دارند. بدن انسان از پانتوتنیک اسید برای تبدیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها به انرژی استفاده می کند.

 

ویتامین B در بدن تبدیل به تركیبی به نام "كوآنزیم "A می‌شود كه وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است و فقدان آن سبب نارسایی رشد و خاكستری شدن موها و كم خونی می شود.

 

ویتامین B5 به عنوان ویتامین "ضد استرس" نیز شناخته شده است، زیرا عملكرد غده آدرنال(فوق کلیه) را تقویت كرده و بهبود می‌بخشد(غده آدرنال عضوی است كه بدن را در مقابل انواع استرس‌ها حمایت می‌كند).

 

ویتامین B5 برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. این ویتامین همچنین در كاهش علایم دردناك روماتیسم مفصلی موثر است. در ضمن این ویتامین رشد و نمو را تسهیل نموده و به سلامت پوست و مو كمك می نماید.

 

با اینکه کمبود این ویتامین، به دلیل فراوانی آن در غذاها و ساخت آن توسط باکتری های روده، بعید به نظر می رسد، اما خستگی یکی از علائم زودرس و متداول کمبود این ویتامین می باشد.

عملكرد و فواید پنتوتنیك اسید:

 

* برای رشد، تولید مثل و خیلی از فرایندهای معمول بدن ضروری است.

 

* نقش مهمی در جلوگیری از افسردگی دارد.

 

* به تولید ویتامین D كمك می كند.

 

* باعث بهبود سریع تر زخم ها می شود. 

 

* شركت در خیلی از واكنش های بیولوژیكی مانند: تولید انرژی، تجزیه اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه، ساخت اسیدهای چرب و چربی ها، كلسترول، هورمون های استروئیدی، تولید كو آنزیم A و آنتی اكسیدان سلولی گلوتاتیون

 

* جزء حیاتی برای ساخت گلبول های قرمز خون

 

* تولید هورمون های مربوط به استرس و هورمون های جنسی در غدد فوق كلیه(غدد كوچكی كه در بالای كلیه ها قرار دارند)

 

* مكمل این ویتامین معمولا برای درمان علائم بیماری آلرژی و طیف وسیعی از بیماری های پوستی استفاده می شود.

 

* تبدیل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها به انرژی

 

* تولید گلوکز در بدن

 

* شرکت در ساخت انتقال دهنده های عصبی و حفظ عملكرد صحیح اعصاب

 

* کمک به سلامت دستگاه گوارش

 

* کمک به استفاده بهتر بدن از سایر ویتامین ها

 

* کنترل استرس ناشی از سردردهای میگرنی ، فشارهای روانی ، سندرم خستگی مزمن و ترک سیگار و الکل

 

* برای تولید آنتی بادی های لازم جهت واکسیناسیون علیه کزاز، حصبه و آنفلوآنزای آسیایی لازم است.

 

* خوردن مکمل این ویتامین(مکمل پنتتئین)، موجب کاهش چربی خون می شود. در فردی با کلسترول خون بالا، خوردن این مکمل، باعث کاهش کلسترول بد(LDL ) و افزایش کلسترول خوب(HDL) می شود.

مقادیر توصیه شده برای دریافت پانتوتنیک اسید

 

یک میزان RDA رسمی برای ویتامین B5 وجود ندارد، با این حال فقدان پانتوتنیک اسید معمولا با فقدان دیگر ویتامین های گروه B همراه است. لذا به منظور جلوگیری از عدم تعادل ویتامین های گروه B ، B کمپلکس بخورید تا B5 نیز دریافت کرده باشید.

 

مقدار دریافت روزانه B5 برای بالغین چیزی حدود 7 4 میلی گرم در روز می باشد که این مقدار به راحتی در برنامه ی غذایی اکثر افراد عادی یافت می شود.

 

قرص ها و کپسول های حاوی پانتوتنیک اسید در دوزهای بین 500 100 میلی گرمی در دسترس هستند. دوزهای بالاتر در صورت لزوم، ممکن است به وسیله برخی پزشکان، برای درمان های خاص، تجویز شود.

منابع پانتوتنیک اسید

 

بهترین منابع این ویتامین، مخمر آبجو(مانند ماء الشعیر)، زرده تخم مرغ ، گوشت، دل و جگر و قلوه، مرغ ، بوقلمون، شیر، بادام زمینی ، لوبیا، سویا، تخمه آفتابگردان، پنیر، نخودفرنگی، غلات و نان سبوس دار ، ذرت، گل کلم، کلم پیچ، بروکلی، گوجه فرنگی ، عدس، جوانه گندم و ماهی قزل آلا می باشند.

 

بیشتر سبزیجات و میوه ها حاوی مقادیر کمی از این ویتامین هستند.

 

پختن و روش های آماده سازی غذاها و کنسرو کردن موجب تخریب این ویتامین می شود.

کمبود پانتوتنیک اسید

 

کمبود این ویتامین در بزرگسالان به معنای واقعی وجود ندارد، زیرا در خیلی از منابع غذایی یافت می شود. کمبود این ویتامین ممکن است در افراد الکلی رخ دهد.

 

با اینکه کمبود این ویتامین، به دلیل فراوانی آن در غذاها و ساخت آن توسط باکتری های روده، بعید به نظر می رسد، اما خستگی یکی از علائم زودرس و متداول کمبود این ویتامین می باشد.

 

کمبود B5 باعث افسردگی ، اختلال شخصیت، مشکلات قلبی ، افزایش خطر عفونت ها، خستگی، دردهای شکمی، اختلال خواب ، کرختی، تغییرات حسی در بازوها و ساق پاها ، بی حالی، گرفتگی عضلات، افزایش حساسیت به انسولین، افزایش سطح کلسترول خون و کاهش سطح پتاسیم در بدن می شود.

مسمومیت ناشی از مصرف زیاد

 

پانتوتنیک اسید در بدن انسان مسمومیت ایجاد نمی کند. اثرات جانبی قابل ملاحظه ای نیز، حتی در دریافت های بالاتر از 10000 میلی گرم (10 گرم) در روز گزارش نشده است.

 

فقط مقادیر بسیار زیاد، در حد چندین گرم در روز می تواند موجب اسهال شود. غیر از اسهال، واکنش مضری برای مصرف دوزهای بالا گزارش نشده است.

 

این ویتامین، فواید ویتامین های C ، B6، و B12 را در بدن بیشتر و کمبودشان را اصلاح می کند.

مریم مرادیان نیری- کارشناس تغذیه

 

موهاى سالم و درخشان با مراقبت صحیح

 

این روزها انواع ویتامین ها و پروتئین به همان اندازه كه در آشپزخانه یافت مى شوند در حمام نیز موجودند. محصولات بسیار متنوع و گوناگونى حاوى ویتامین هاى مختلف براى شست وشو و مراقبت از موهایى با طبیعت ها و ویژگى هاى مختلف در داخل و خارج از كشور تولید مى شوند كه در اغلب سوپرماركت ها و داروخانه ها عرضه مى شوند. با این وجود هنوز هم براى اینكه موهایى سالم و درخشان داشته باشیم باید نكاتى كوچك اما بااهمیت را در مراقبت از موهایمان رعایت كنیم.

مهم نیست شما چه سن و سالى دارید و یا موهایتان صاف، مجعد، خشك یا چرب باشد در هر حال در روزگار ما مى توانید به راحتى شامپو و نرم كننده هاى مناسب براى آن بیابید. اگرچه با وجود تبلیغات متعددى كه در رسانه هاى مختلف مى بینید باید توصیه كنیم پیش از مصرف هر یك از این محصولات قبلاً اطلاعات درج شده بر روى قوطى را مطالعه كنید.

چنانكه مى دانید موهاى ما جسم مرده هستند كه به دلیل ترشح چربى از غده هاى موجود در پوست سر چرب مى شوند و به تدریج با نشستن گرد و غبار بر روى آن نمایى كدر پیدا مى كنند. نحوه شست وشوى موها، دفعات شست وشو و همچنین رژیم غذایى عواملى هستند كه مى توانند سلامت موها را تامین كنند. یك رژیم غذایى متعادل یكى از الزامى ترین عوامل براى رشد خوب در موها است. رژیم هاى غذایى فقیر مى توانند موجب به خطر افتادن سلامتى موها شوند و بروز برخى عوارضى مانند شوره سر، خشكى و ریزش موها را سبب شوند. استرس نیز نقش بسزایى در از میان رفتن سلامتى و درخشش موها دارد و مى تواند ابتلاى موها به شوره و یا ریزش در آنها را موجب شود.

براى اینكه همواره موهایى درخشان و سالم داشته باشید از خوردن سبزى ها و میوه هاى تازه غفلت نكنید. پس از اطمینان از رعایت یك رژیم غذایى متعادل باید به انتخاب شوینده مناسب براى موهایتان توجه كنید.

 

سعى كنید از شامپوهاى بسیار ملایم مانند شامپو بچه براى شست وشوى دائم موهایتان استفاده نكنید. براى افرادى كه موهاى نازك یا كم حجم دارند این روزها شامپوهایى با عنوان حجم دهنده مو به بازار آمده كه با پوشاندن تارهاى مو با لایه اى از پروتئین موجب ضخیم تر شدن مو و در نتیجه حجیم تر به نظر رسیدن موها مى شوند. شامپوها مى توانند اثرات مفید دیگرى نیز بر مو هاى ما به جا بگذارند از این رو پیش از انتخاب و خرید شامپو محتویات آن را بر روى برچسب قوطى مطالعه كنید تا شامپویى حاوى مواد مناسب براى موى خود را بیابید. شامپوهایى كه محتوى پروتئین ها، كراتین و آمینواسیدها هستند حفره هاى ناشى از دكلره یا سایر تكنیك هاى آرایشى مضر براى موها را پر مى كنند و به این ترتیب براى مراقبت و محافظت از چنین موهایى بسیار مناسب و مفید هستند. انواع مرطوب كننده هاى مو نیز مانند مرطوب كننده هاى پوست، رطوبت لازم و از دست رفته موها را تامین مى كنند، به ویژه مرطوب كننده هاى حاوى اسیدلاكتیك، لسیتین.پانتنول یا ویتامین B5 نیز كه به موها نفوذ مى كند موجب تقویت و افزایش رشد موها مى شود. پس از انتخاب شامپوى مناسب نوبت به روش صحیح شست وشوى موها مى رسد. هنگام استحمام براى شستن سر آن را پایین بگیرید تا جریان خون در سر بیشتر شود. سپس با شامپوى مناسب و با نوك انگشتان سرتان را بشویید. براى این منظور با سرانگشتان پوست را ماساژ دهید و با حركت هاى دورانى به آرامى از پشت سر و بالاى گردن به سمت رستنگاه مو در پیشانى پیش بروید. چند دقیقه به همین ترتیب سر را شست وشو دهید و سپس آبكشى كنید.

 

همیشه از یك نوع شامپو براى شست وشوى موهایتان استفاده نكنید زیرا موها به زودى نسبت به آن مقاوم مى شوند بنابراین پس از هر ۱۰ بار شست وشو حداقل یك بار با شامپوى دیگر موهایتان را بشویید. خواهید دید كه به این ترتیب موهاى شما درخشان تر خواهند برد.

 

پس از هر بار شست وشو از یك نرم كننده استفاده كنید. نرم كننده ها فلس هاى ریز روى موها را در جاى خود مى چسبانند و موجب نرم شدن موها و حفظ سلامتى آنها مى شوند. نرم كننده را با نوك انگشتان به سر موها ماساژ دهید و از زدن نرم كننده به ریشه هاى مو بپرهیزید زیرا موجب چرب شدن سریع تر موها مى شود. بگذارید نرم كننده چند دقیقه بماند و سپس موها را آبكشى كنید.

 

براى خشك كردن موها نیز بهترین روش بستن یك حوله خشك و گرم به دور سر است تا آب اضافى موها گرفته شود.

 

 

 

 

این ویتامین را به همراه ویتامین B8 ویتامین پوست و مو نامیده‌اند. این ویتامین در بهبود و ترمیم زخم‌ها نقش داشته و باعث رویش مو می‌شود.

این ویتامین به مقدار زیاد در طبیعت وجود دارد و تقریباً می‌توان گفت 90% غذاها حاوی مقداری هرچند جزئی از این ویتامین هستند. برای رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از تغییر رنگ مو، ترمیم سریع‌تر و بهتر زخم‌ها و تغذیة ناخن‌ها پزشكان این ویتامین را در قالب شامپوها، كرم‌ها و قرص‌های تجاری تجویز می‌كنند.

از دیگر موارد كاربرد این ویتامین برطرف نمودن التهاب و آلرژی به خصوص در سیستم تنفسی است. البته همواره باید در نظر داشت كه قدرت اعجاب انگیز این ویتامین برای حفظ و رویش مو زمانی میسر می‌شود كه همراه با ویتامین B8 مصرف شود.

منابع طبیعی ویتامین 5B:

هرچند این ویتامین به مقدار زیاد در طبیعت یافت می‌شود و در اكثر غذاها هم یافت می‌شود اما مهمترین منابع این ویتامین عبارتند از:

آفتابگردان- اسفناج- تخم مرغ- جگر و قلب گاو و گوسفند- سبوس برنج و گندم- سمنو- سویا- شیر- عسل- عصارة مالت- غلات جوانه زده- كلم- گوجه فرنگی- گوشت سفید- گوشت گوساله- مخمر آبجو.


BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 06:10 قبل از ظهر
Very nice post. I absolutely appreciate this site. Continue the good
work!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر